úterý 1. února 2011

Terry Pratchett - Stráže! Stráže!

Řekněme, že je znovu noc, a podívejme se znovu za strašidelnou bránu.
"Jsou kolesa Trýzně patřičně roztočena?" zazněl hlas Nejvyššího velmistra.
Kruh Osvícených bratří nejistě zašoupal nohama.
"Bratře Ostrověži?" otočila se Velmistrova kápě příslušným směrem.
"To není moje povinnost, roztáčet kolesa Trýzně," zamumlal bratr Ostrověž, "...má na starosti bratr Štukatér, roztáčet kolesa -"
"To tedy, sakra, ne! Já mám za úkol mazat osu Univerzálního citronu," odpověděl bratr Štukatér popuzeně. "To jenom ty vždycky tvrdíš, že moje práce je -"
Nejvyšší velmistr si v hlubinách své kápě těžce povzdechl nad novou hádkou, která rychle nabírala na ostrosti. Z tohohle smetí má ukout nový věk rozumu?
"Mohli byste laskavě alespoň chvíli mlčet?" vyštěkl popuzeně. "Abych řekl pravdu, nebudeme dnes v noci vlastně kolesa Trýzně ani potřebovat. Nechte toho, vy dva. Tak, bratři - přinesli jste všechny potřebné věci, jak bylo dohodnuto?"
Ozvalo se mnohohlasé souhlasné mumlání.
"Nuže, položte je do magického kruhu."
Byla to ubohá sbírka. Přineste magické věci, řekl. Jediný bratr Zapětprstů přispěl něščím, co mělo nějakou cenu. Vypadalo to jako nějaká oltářní ozdoba a bude lepší se neptat, odkud pochází. Nejvyšší velmistr postoupil kupředu a špičkou boty opatrně strčil do jednoho z předmětů.
"A copak má být tohle?"
"...je amulet," zabručel bratr Žumpa, "a je hrozně mocnej. Koupil jsem ho od jednoho chlapa. Je se zárukou. Chrání proti kousnutí krokodýla."
"A jsi si jistý, že můžeš takovou vzácnost postrádat, bratře?" řekl Nejvyšší velmistr. Zbytek bratří se nejistě zachichotal.

Snažím se nepřipouštět si jetlag, ale jako kdybych stejně byla unavenější než obvykle. Máme další sněhovou bouři, takže cestování do práce je zpestřené dlouhým čekáním na autobusy v mokrém sněžení, broděním, smekáním a cupitáním. Hromady sněhu mezi silnicí a chodníkem jsou už místy vyšší než já. Domů jsem to dobojovala; dnešní knížka je lehounká a veselá, aby mě bavila a šla mi od ruky. Ze Zeměplochy mám nejradši knížky, ve kterých je městská stráž, nebo čarodějky - a zrovna tahle je téměř dokonalá. Teď už ale myslím, že nebudu dál roztáčet kolesa Trýzně a půjdu spááááát.

0 komentářů:

Okomentovat