úterý 26. dubna 2011

Jasunari Kawabata - Hlas hory

Každý večer přilétaly ze sakury v zahradě do domu cikády.
Šingo vyšel ven a podíval se pod strom.
Ze všech stran ho obklopovalo svištění cikádích křídel. Udivovalo ho, kolik jich bylo a jak hlasitý byl ten zvuk. Znělo to, jako by do vzduchu vzlétlo hejno vrabců.
Pohlédl vzhůru do koruny stromu. I tam vířily celé roje cikád.
Po celé obloze se hnaly mraky směrem na východ. Předpověď počasí slibovala, že dnešní den, dvě stě desátý podle lunárního kalendáře, kdy nebezpečí tajfunu je největší, proběhne bez problémů, ale Šingo cítil, že se blíží vítr a přeháňky a s nimi i pokles teploty.
Kikuko vyšla za ním.
"Co se děje, tatíčku? Myslím, že se k něčemu schyluje, když ty cikády tak vyvádějí."
"Taky mě to napadlo. Říká se, že křídla hus a kachen dělají velký hluk, ale tyhle cikády nejsou o moc tišší."
Kikuko držela v prstech jehůu, v níž měla navlečenou červenou nit.
"Nebyl to zvuk křídel, spíš jejich zpěv. Měla jsem dojem, že je něco vystrašilo."
"Zpěvu cikád jsem si nevšiml."
Podíval se do pokoje, odkud přišla. Měla tam rozešité dětské kimono. Použila látku z Jasučiny odložené jukaty.
"Hraje si Satoko ještě s cikádami?"
Kikuko přikývla. Její rty jen naznačily slůvko "ano".
Pro městské dítě jako Satoko byly cikády vzácné. Nejdřív se jich bála, než Fusako jedné ustřihla křídla a dala jí ji na hraní. Měla to možná v povaze, že pokaždé, když pak chytila cikádu, běžela za Jasuko nebo Kikuko a dožadovala se, aby jí ustřihly křídla.
Jasuko se to nesmírně protivilo. Říkala, že její dcera vždycky tak krutá nebyla, musel ji zkazit manžel.
Jednou zbledla jako stěna, když viděla, jak bezkřídlou cikádu odtahuje houf červených mravenců.

================
Jednou jsem tuhle knihu shrnula na twittru dvěma větami:
Můj syn je darebák, miluju jeho manželku. Jsem starý, a když je ticho, slyším hlas hory.
Myslím, že se od té doby nic nezměnilo. Snad jen - je to jedna z knih, u nichž nechápu vztah mezi příčinou a následkem; mezi A a B je kauzalita, která mi uniká. Rozdíl je nejspíš kulturní a vyvolává spoustu otázek. Shánějte po knihovnách, tahle kniha stojí za to.

0 komentářů:

Okomentovat